El treball per racons a
l'aula és una forma d'organització que permet a l'alumnat el desenvolupament
d'hàbits elementals de treball, l'establiment i compliment de normes i el
desenvolupament de la seva autonomia. Aquest tipus de plantejament respon a la
necessitat d'establir unes estratègies organitzatives, principalment a educació
infantil, per tal de donar resposta a les diferències, interessos i ritmes
d'aprenentatge de cada nen i nena. Es tracta de posar a l'abast de l'infant
elements de l'entorn que incentivin l'exploració sensorial i l'experimentació.
L'organització per racons implica
una determinada manera d'entendre la relació ensenyament - aprenentatge. Cal
que l'aprenentatge sigui significatiu i funcional, és a dir, l'infant ha de
participar activament en la construcció del seu aprenentatge i adquirir un
major protagonisme.
El treball per racons potencia la
necessitat i ganes d'aprendre dels infants i d'adquirir coneixements nous, ja
que desenvolupa l'esperit de recerca i d'investigació i afavoreix la
utilització de diferents tècniques i estratègies d'aprenentatge a l'hora de
trobar solucions als problemes plantejats. Per una altra banda, els ajuda a ser
conscients de les seves possibilitats, a valorar els seus avenços, a acceptar
els errors i a continuar treballant i no rendir-se davant de les dificultats.
Afavoreix l'autonomia de
l'infant, i l'ajuda a ser responsable amb el material i en el treball. Facilita
el seguiment individual i constant per part del mestre dels progressos i
dificultats de l'infant i l'observació de les estratègies que utilitza per
aconseguir els objectius fixats.
Els alumnes de primer de TEI han
creat ells mateixos els diferents racons amb elements de la natura i el
reciclatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada