– L’entrevista amb els pares ens serveix
per trobar les vies de comunicació (verbal i no verbal) i les actituds necessàries
per establir una aliança com més eficaç millor entre l’escola i les famílies.
Principis
1. Els objectius bàsics de tota entrevista
són:
Establir un pont entre dos sistemes diferents, amb
objectius comuns, des del respecte i la confiança mútua, assumint el lloc que
ens toca, assumint les nostres funcions i límits. Llavors es pot establir una
comunicació efectiva i la família i l’escola mirem cap al mateix lloc:
l’alumne.
2. Tenir clara la meta o objectiu de
l’entrevista particular: per a què ens reunim?
És important que ambdues parts explicitin aquest objectiu
particular en cada moment.
3. És una entrevista inicial o és de
seguiment?
Si és la primera vegada que els pares van a l’escola,
seria aconsellable que els rebés algú de l’equip directiu, a més del tutor amb
qui tindran una relació més continuada.
Si és una reunió d’inici de curs, és molt important que,
en cas que el tutor hagi canviat, es traspassi la informació d’un tutor a un
altre i que davant dels pares es faci referència a aquesta persona i a la
informació que ens ha facilitat; d’aquesta manera els assegurem que no hi ha un
tall, sinó una continuació, i això proporciona seguretat als pares: el seu fill
ara també està en bones mans.
Els alumnes de 1er de TEI han realitzat entrevistes amb un cas pràctic: Informar a la família per treure els bolquers del seu fill/a. Primer feien d’entrevistats i després d’entrevistadors.
Estratègies:
1. Convocar
ambdós pares i, encara que no puguin venir els dos, fer referència a l’absent:
què diria ell o ella? Què opinaria si hi fos? Nosaltres els tenim en compte
tots dos.
2. Disposició
espacial: asseure’ns a prop, en una taula rodona si és possible, no molt lluny
o no amb moltes barreres al davant. Cuidar l’ambient on rebem els pares: llum,
temperatura, soroll, espai, decoració, etc.
3. Disponibilitat
temporal: és important no tenir pressa; si volem que els pares es relaxin i el
sistema es manifesti, hem de disposar d’un cert temps (com a mínim una hora).
4. No
començar mai amb una actitud de culpabilització o d’hostilitat.
5. Escoltar
què pensen ells del seu fill, no només com a alumne, sinó en general (ells
coneixen uns aspectes que nosaltres ignorem).
6. Permetre
que drenin el seu malestar, sense emetre judicis.
7. Identificar
quines són les seves actituds i sentiments respecte a la situació del seu fill
(impotència, culpar el centre, culpar-se entre ells, negar el problema,
idealitzar el seu fill, etc.).
8. Mirada
sistèmica, empatia: “us respecto, amb tot el que porteu”.
9. Expressar
el que ens sembla haver entès de les seves paraules (repetir-ho amb altres
paraules, com ara: “sembla que vostè no sap què fer, està molt
preocupat/enfadat/etc. per…”).
Els alumnes de 1er de TEI han realitzat entrevistes amb un cas pràctic: Informar a la família per treure els bolquers del seu fill/a. Primer feien d’entrevistats i després d’entrevistadors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada